DVV Westhoek organiseert ontmoetingsmoment voor bestuurders, lokale mandatarissen en medewerkers van Streekhuis Westhoek

60 bestuurders, lokale mandatarissen en medewerkers van het Streekhuis Westhoek brachten samen een toast uit op deze sterke intergemeentelijke samenwerking in de Westhoek.

“Intergemeentelijke samenwerking draait in de eerste plaats om mensen die elkaar vinden rond een gemeenschappelijk doel! Deze bijeenkomst was dan ook een mooie gelegenheid om iedereen die dagelijks meebouwt aan onze regio samen te brengen en te bedanken voor hun engagement.”

Sandy Evrard, Voorzitter DVV Westhoek

Samenwerking hefboom voor kwalitatieve dienstverlening

Op dinsdagavond 23 juni 2026 verzamelde DVV Westhoek zo’n 60 genodigden voor een bijzondere ontmoetingsavond in het Streekhuis Westhoek, aansluitend op de jaarvergadering. Leden van de algemene vergadering en de raad van bestuur, burgemeesters en algemeen directeurs van de Westhoekgemeenten, samen met de medewerkers van het Streekhuis Westhoek (Provincie West-Vlaanderen, Westtoer, WVI, …), kwamen er samen en blikten terug op bijna tien jaar DVV Westhoek. De principebeslissing tot oprichting van DVV Westhoek dateert reeds van 2016 .

Sinds de oprichting eind 2017 groeide DVV Westhoek uit tot een sterke partner voor de zeventien Westhoekgemeenten en de uitbreiding naar achttien gemeenten is momenteel lopende met de intrede van Stad Wervik. Door expertise te bundelen, projecten gezamenlijk uit te werken en uitdagingen samen aan te pakken, bewijst de dienstverlenende vereniging dagelijks de meerwaarde van intergemeentelijke samenwerking. In een tijd waarin lokale besturen steeds meer complexe opdrachten en verantwoordelijkheden krijgen, blijft samenwerking over gemeentegrenzen heen een belangrijke hefboom om kwalitatieve dienstverlening te garanderen.

“DVV Westhoek maakt zich sterk dat ze voor iedere euro die gemeenten erin investeren, minstens een extra euro aan externe financiering naar de Westhoek halen. Zo slaagde DVV erin om gedurende één lokale legislatuur uit te groeien tot een intercommunale van 4 medewerkers, naar een intercommunale van meer dan 35 VTE.”

Dieter Hoet, Algemeen directeur DVV Westhoek

Voorzitter stroopt de mouwen op

De avond bood niet alleen ruimte voor ontmoeting en netwerking, maar ook voor reflectie over het afgelegde parcours en de uitdagingen van morgen. De aanwezigen keken terug op bijna tien jaar samenwerking en wierpen een blik vooruit op nieuwe kansen om de Westhoek verder te versterken als een regio waar het goed wonen, werken en ondernemen is.

Dat DVV Westhoek een organisatie is met een eigen karakter, bleek ook tijdens het informele gedeelte van de avond. Waar bij veel organisaties de catering volledig wordt uitbesteed, stak voorzitter en burgemeester van Mesen Sandy Evrard persoonlijk de handen uit de mouwen om de gasten van een hapje en een drankje te voorzien. Mogelijk maakt dat van DVV Westhoek zelfs de enige intercommunale in Vlaanderen waar de voorzitter even vlot een strategisch plan als een beenham weet aan te snijden.

Kracht van de Westhoek ligt in samenwerking

Met het tienjarig jubileum in zicht blijft DVV Westhoek bouwen aan een sterke, toekomstgerichte samenwerking tussen de Westhoekgemeenten, met dezelfde overtuiging als bij de start: de kracht van de Westhoek ligt in samenwerking, want samen komen we verder dan alleen.